torsdag 6 maj 2010

Isabella!

I tisdags natt klockan 02.50 gick vattnet. Låg hemma i sängen och kände att det blev blött.
Reste mig upp och då kom lite till.
Gick på toa och sen väckte jag Tobbe somsomnat i Victorias fotölj efter en jobbig natt med henne.
Stod bredvid sängen och vattnet fullkomligen forsade ur mig.
Ringde hit Morfar som fick passa Eric och Vickan. Grannen Björn kom över och satt här medans morfar var på väg.
Ringde förlossningen och eftersom det gick så fort förra gången + att bebisen förmodligen bajsat i fostervattnet så fick vi komma in på en gång.
Skönt att det inte var någon trafik alls. Efter ca 5 minuter i bilen så kommer första värken, hanterbar.
Vi blir inskrivna på Förlossningen och allt gick ganska lugnt till, var öppen 4 cm.
Jag säger till Tobbe att detta kommer ta mer än 3 timmar och vi ler lite åt varandra då vi tycker det känns rätt ok att vara på förlossningen i ett lugnt skede.
Straxt efter 04 tycker dom det e dags för en dusch men jag kommer aldrig så långt för nu sätter värkarn i gång ordentligt.
04.35 tappar jag all kontroll och lustgasen blir min bästa vän. Tydligen så lyssnar jag inte alls på vad barnmorskorna säger och jag har förbannat ont.
När huvudet ska ut så fastnar det och jag trycker ihop benen. Barnmorskan ryter i att jag minsan måste sära på benen men inte ens hon, Tobbe och undesköterskan lyckas bända upp på dom så dom ringer efter hjälp.
Men då inser väl min kropp allvaret och jag krystar till för kung och fosterland och ut kommer en lila liten slapp varelse.
Jag blir lite orolig att hon inte skriker men efter lite froteande så kommer förstas gnyendet och jag kan slappna av. Tyvärr så har jag jädrans ont när moderkakan ska ut så jag fortsätter med lustgasen.
Jag sprack ingenting vilket var jätteskönt nu i efterhand. Klockan 05.42 föds lilla Isabella.2 timmar och 50 minuter efter att vattnet gått så det gick på mindre än 3 timmar.
Summan av kardemumman var väl att det är rätt skönt när det går fort men jag tappade alla fattning.Vi blev kvar 1 dygn på BB men har nu kommit hem och allt känns jättebra.
Eric är stolt som en tupp och bär omkring på lillasyster. Vickan vill kramas och pussas och gosa, lite hårhdhänt men gulligt :-)

1 kommentar:

  1. Älska er !!!
    kul story
    men nu packar man för att gå upp 01.45 i natt och åka
    men men
    jag välkomnar er till min födelsedag den 16 maj kl 6 med mat och fika
    (tror jag) har inte hört med mamma än men det är ju typ alltid vid 6 så jag tror det i allfall är ni välkomna den 16 maj till mig med ett leende på läpparna
    (det är det ända jag begär :)
    Kram och GRATTIS ännu en gång
    Eran Espania resare Miranda<333

    SvaraRadera